Země, které se mohou pochlubit nejlepšími výsledky dětí, jsou ty, které nefandí novým technologiím ve školách a nesází na počítače. Přesto se zavádějí do všech škol.
Často se kvalita škol posuzuje podle technologické vybavenosti a podle toho, zda se podařilo vybavit počítači a technikou všechny učebny. Přesto se pedagogové shodují, že znalosti dětí upadají. Nedá se to srovnat s tím, co ještě v minulém století žáci znali a věděli. Nadšení z počítačové techniky, které je dnes součástí vybavení mnoha škol, se moc nedostavuje. Učitele totiž nic nenahradí. To, že nám počítače zlepšovat vzdělání nepomáhají, již potvrdila i nejnovější zpráva OECD o vzdělávání. Počítačové vybavení stojí hodně peněz, výsledky školáků se ale nezlepšují.
Potvrzeno studiemi
Výzkumníci vzali data členských zemí hovořící o tom, jak se používají počítače na školách i doma. A porovnali své výsledky s PISA testování ve stejných zemích. Testy byly zaměřeny zejména na literární gramotnost a matematiku. Na předních příčkách žebříčků testů děti vedly děti ze zemí, jako je Singapur, Korea či Hong Kong, které používání nových technologií ve školách nefandí. Možná vás zarazí Hong Kong, ale i zde dbají na tradiční výuku. Přestože školní vyučování probíhá offline, doma se tyto děti s technologiemi setkali. Možná i to jim pomohlo probojovat se na první příčky žebříčku v klasické literární gramotnosti a v testech digitálního čtení. Potvrzuje to ale pravidlo, všeho s mírou.
Všeho s mírou
Země, které se pyšní vyučováním za pomoci tabletů a počítačů v testech neohromily. Navíc, za období posledních 3 let úspěšnost jejich studentů výrazně klesla. Nadbytek techniky přináší podprůměrné výsledky. Studenti v asijských zemích v testech excelují zejména proto, že ve školách nepoužívají počítače. Je za tím ale i tradiční výchova v rodinách a důraz kladený na kulturní hodnoty. Klasické pedagogické metody na školách jsou ale jistě velkým kritériem. PISA testy měří tedy více kritérií najednou. Nezpochybnitelným faktem výsledku studie ale zůstává, že to, co studenty ve znalostech posouvá mílovými kroky vpřed, určitě nejsou tablety a počítače při vyučování.
Technologické novinky, anebo krok vpřed a dva kroky zpátky
Žádné zázraky tedy internet ve školách nepřináší. Díky smartphonům, tabletům a notebookům máme spoustu závisláků, kteří neumí psát, a je známo, že psané písmo rozvíjí kreativitu i myšlení, mají malou slovní zásobu, protože nečtou, a díky internetu, kde si najdou všechny, ač mnohdy nesprávné informace, neumí propojovat myšlenky a získané informace ke svému užitku v praktickém životě. Neumí se soustředit na jednu věc a neustále odbíhají svou pozorností ke svým všudypřítomným elektronickým vymoženostem. Tráví u nich všechen čas. Netvoří, nevymýšlejí a stagnují. Bez těchto vyloženější by byly ale mnohem soustředěnější, komunikativnější, kreativnější a sebevědomější.
Učitele nenahradíš
Je jasné, že technologie poskytují učitelům platformy pro sdílení materiálů na dosah jednoho kliknutí. Musí ale s aplikacemi pracovat ve svůj prospěch. V konečném důsledku vynikajícímu učiteli mohou technologie opravdu pomoci, ale ani nejlepší technologie nikdy nenahradí učitele. Bohužel je celosvětový trend zcela opačný. Možná se ale jednou naučíme najít ten správný střed a míru.